Český Rybář

KRÁTKÉ LOVY / na kapry po práci

/ Kapři / Text: Andy Maker / Foto: autor / Překlad: Ivan Finta

Andy Maker je mistrem krátkodobých lovů a často rybaří doslova „z transportního kolečka“. Vypadá to jednoduše... naložit výbavu na káru, vyrazit k vodě a chytat. Skutečnost je ale ve většině případů jiná…

Není pochyb o tom, že krátkodobé lovy, zvolíme-li správný přístup, mohou přinést nečekané výsledky. Několik hodin u vody po práci dává snaživému rybáři, který vyvine náležité úsilí, slušnou šanci na úlovek. Klíčem k úspěchu je podle mého motivace – pokud nejdete k vodě s přesvědčením, že uspějete, raději zůstaňte doma.

Různá média doslova přetékají obrázky kouřících konvic na čaj, západů slunce a perfektně vyrovnaných prutů ve stojanech, což u mě vždy vyvolá lehce ironický úsměv. Bez ohledu na to, jak krásné fotografie to jsou, pro mne jako by neexistovaly. Tohle není pro mne – pokud vyrazím na kapry, nejdůležitější věcí je, abych nachytal! Samozřejmě že rybaření má i jiný rozměr – trávíte čas v přírodě, odpočinete si, ale… ulovení ryby je vždy na prvním místě. Před několika lety jsme se synem rybařili na jedné známé lokalitě a vše podřídili snaze o co nejvíce úlovků. Tyhle soukromé závody probíhaly od časného rána do noci a mnohokrát se opakovaly. Výsledkem bylo to, že jsme většinou nachytali daleko více ryb než všichni rybáři v okolí. Byly to klasické případy přístupu k lovu, kdy ostatní přišli k vodě, usadili se na místo a spokojeně odpočívali. Inu, každý svého štěstí strůjcem! Každý chodíme k vodě z jiných důvodů a já pohnutky dalších rybářů respektuji. Můj syn ale často vtipkuje, že když mají ostatní v okolí podobný přístup, razantně to zvyšuje naše šance na slušný úlovek. To platí hlavně na revírech, kde se smí chytat jen ve dne. Cesta k vodě bývá často dlouhá a únavná, tak nemarněte čas na břehu odpočíváním a využijte každou minutu!

Tentokrát jsem vyrazil na trochu jiný typ krátké vycházky k vodě, totiž na odpolední výlet po práci. Abych vysvětlil, jak uvažuji… pokud jdu k vodě třeba na dvě noci, mé plány zahrnují taktiku lovu do večera posledního dne. Spousta rybářů odchytá noc, ráno se sbalí a hurá domů. Chyba! Často se mi stalo, že známky přítomnosti kaprů byly k vidění až poslední den pozdě odpoledne, ale já vydržel a nakonec slavil úspěchy. Můj kamarád na konci posledního dne vždycky říká: „Nebalím, čas na domácí pohodu ještě nepřišel.“ Je prostě dobré vydržet do závěrečných minut a plánovat lov do poslední chvíle, zvláště když vidíte, že se kapři ukazují třeba v jiných partiích revíru. V kostce to znamená, že dopoledne pomalu balím věci, které nutně nepotřebuji, a pomalu je odnáším do auta. Nakonec mi na kolečku zbydou pouze základní propriety – pár krabiček, trocha krmení, pruty, navijáky, podběrák, podložka a samozřejmě vařič na čaj. Ten tam musí zbýt vždycky! Nakonec mi tedy u vody zůstane jakési mobilní sedátko a poslední chvíle vlastně odchytám z kolečka. Používám vozík Explorer od firmy Fox, který je prostorný, mohu z něho chytat a zároveň mám dobrý přístup ke všemu, co potřebuji. Všechny důležité drobnosti mám uložené ve spodních stranových brašnách se zipy (ty jsou stabilně upevněny na kolečku), takže se k nim dostanu bez toho, abych při hledání musel něco vykládat a zase dávat zpět. To je velká výhoda, protože jsem stále mobilní a mohu změnit stanoviště během chvíle. Návazce mám stabilně připravené na prutech, a abych ušetřil ještě trochu času a úsilí, používám malý trik. Pokud je to možné, nasazuji návazec „360°“. Na konci Core-Texu ale vytvořím větší smyčku, kterou provleču očkem háčku, navleču kroužek obratlíku a finálně upevním k háčku, takže mi vlastně vznikne multi rig. Abyste vše lépe pochopili, udělal jsem několik instruktážních fotografií, na kterých uvidíte, jak jednoduchá a rychlá výměna je. Pokud spatřím známky pohybu ryb, nezdržuji se dlouhým převazováním a mohu nástrahu nahodit na patřičné místo. Občas se to hodí, když potřebuji reagovat rychle a poslat kuličku k bublinám nebo na místo, kde se ukázali kapři. A ještě něco důležitého o návazcích. Vždycky je vážu z potahované pletenky Fox Core-Tex, která vydrží několik krátkých vycházek. Při rychlém náhozu k místu, kde se objevily ryby, si nikdy nemohu být jist, jak celá sestava dopadne na dno. Delší návazec s kvalitní úchytkou olůvka mi dávají největší šanci na správnou prezentaci nástrahy. Nemusím tak riskovat několikanásobné přehazování, které je v těchto situacích spíše na škodu. Pruty často odkládám na zem s cívkami nahoru. Mimochodem, to je jediný případ, kdy lovím s povoleným vlascem, jinak této metodě příliš neholduji.

Tyhle mobilní rychlé vycházky bývají často spíše o pozorování vody než o chytání, ale vždycky si připravím podběrák, podložku a vařič na čaj. Vršek kolečka často používám jako provizorní stolek, veškeré drobnosti se mi vejdou do malého vaku. Tato metoda lovu určitě není o spoustě vybavení poházeného všude kolem místa, kde zrovna chytáte – pořádek a efektivita jsou důležité.

Jakmile jsem na jednom místě dlouho bez záběru, neváhám přejet jinam. Naložení všech propriet zpět na kolečko mi vezme tak minutu času, stáhnu pruty a jsem znovu na cestě. Celý proces často zopakuji několikrát za vycházku. Na konci dne, když konečně zamířím k domovu, musím být spokojený s úsilím věnovaným lovu, které mi často přinese sladkou odměnu. Je to mnohem lepší než všechno sbalit ráno a celý den pak přemýšlet, jaké ryby jsem mohl nachytat, kdybych vydržel!

PÉČE O ÚLOVEK

O dnešním moderním lovu kaprů, obzvláště trofejních, se píšou dlouhé články ...

VOLBA KRMENÍ / aneb ne vždy snadné rozhodnutí

Tak jako každý rybář i já si vždy před výpravou pokládám otázku, na jakou nástrahu ...