Český Rybář

BUENA VISTA aneb vítejte na krásné vyhlídce

/ Cestování / Text: Radek Diviš / Foto: autor, Pavel Patočka a René Plzák

Nový rybářský kemp s poetickým jménem Buena Vista (v překladu krásná vyhlídka) poskytuje pestrou paletu služeb všem, kteří se rozhodnou strávit svou dovolenou v jedné z rybářsky nejatraktivnějších evropských lokalit Pyrenejského poloostrova, na přehradě Embalse de Mequinenza na řece Ebro.

Ubytování a služby

Jelikož se naší redakci dostalo milého pozvání, neváhali jsme a vydali se na známou „horní“ přehradu prověřit  zbrusu novou adresu. Kemp Buena Vista najdete přímo naproti městečku Caspe na osamoceném 2,5ha pozemku lemovaném olivovými háji. Hlavní budova ležící pouhých 50 m od vody v sobě ukrývá příjemné ubytování pro cca 10 osob ve třech vkusně zařízených pokojích se sprchou a toaletou. Spodní část pak tvoří malá restaurace s barem a rodinnou atmosférou.  Druhou alternativou ubytování pro 4-5 osob je samostatně stojící apartmán vybavený navíc i kuchyňkou pro možnost vlastního režimu stravování. V objektu je velký bazén, malé hřiště pro děti a velká terasa, kde můžete při západu slunce rekapitulovat své rybářské zážitky. Jelikož majitelé kempu jsou nadšení čeští rybáři, točí se zde vše v první řadě kolem rybaření, což ovšem nemusí být žádné dogma. Jejich velmi flexibilní přístup dokáže zrealizovat i jiné „adrenalinové“ zážitky jako jsou lov, vodní lyžování nebo cykloturistika.

Vraťme se ale k rybaření, protože to byl účel naší cesty. V kempu jsou k dispozici prostorné lodě s motory (přivézt si můžete i vlastní, pozor ale na nezbytná povolení!), které dostanete zapůjčené v rámci ceny pobytu, ale i půjčovna kompletního rybářského vybavení (pruty na jednotlivé metody rybolovu, echoloty apod.) a služby rybářského průvodce. Právě posledně jmenovaná služba je velmi důležitá, pokud s rybařením na Ebru nemáte žádné zkušenosti. Toužíte-li po velkém sumcovi, je průvodce jednou z několika zásadních „zbraní“, jež budete mimo potřebné dávky rybářského štěstí bezpochyby potřebovat.

Rybářská sezona, lovené ryby a techniky

V rámci rybářského řádu platného na Embalse de Mequinenza není rybolov v průběhu roku nějak omezen, tudíž se dá bez velké nadsázky říci, že rybářská sezona zde trvá 356 dní. Za hlavní rybářskou sezonu je považován čas přibližně od poloviny března do konce října. Vše je ale samozřejmě závislé na přízni počasí, přítoku do přehrady a následně i na teplotě vody (Pro zajímavost: v době našeho příjezdu 29. 3. 2011 měla voda u hladiny teplotu 12 °C, po šesti slunečných dnech a teplotách kolem pětadvaceti ve stínu už 19 °C.). Zajímavý je prakticky celý podzim a v posledních letech bývá pravidelně příjemné počasí a parádní rybaření i v době předvánoční a vánoční. Za jediný „zimní“ měsíc lze považovat leden, ale i v prvním měsíci roku můžete zažít příjemné denní teploty nad 15 °C. Mezi hlavní lovené ryby patří sumci, kapři a candáti. Ulovit se zde dají i okounci černí (Smallmouth black bass) a v několika posledních letech i klasičtí okouni říční. Sumci se loví především ze břehu na pelety, dále pak s vábničkou, na splavávanou nebo na trolling s velkými wobblery.

Oblast kolem kempu je optimální i k lovu kaprů a podle roční doby zde naleznete výborná místa většinou na pouhý dohoz. Kapři se dají ulovit všemi konvenčními technikami, ale většina specializovaných rybářů volí moderní lov na pelety nebo boilie. A pak jsou tu candáti. Jsou jich tisíce a tisíce. (Zaslechl jsem zajímavou myšlenku jednoho rybáře, kterého si nesmírně vážím. Povídá mi: „Chlapče, tady je víc candátů než ve všech českých a moravských revírech dohromady!“ Po jeho bohužel pravdivých slovech mi najednou bylo trochu smutno...). Naštěstí osudové je, že ačkoliv candáty málokdo chytá metodou „chyť a pusť“ a denní limit je 6 ks s mírou 45 cm, je jich stále dostatek.

V jarním období jsou nejúspěšnější nástrahy z měkké gumy, v letním čase pak trolling a na podzim jsou výše zmiňované techniky spolu s lovem na nástražní rybičku rovnocenné (Pozor, na „horní“ přehradě Embalse de Mequinenza se nesmí lovit na živou nástražní rybičku!). Pozdní podzim, zima a předjaří jsou časem klasické položené na velkých hloubkách a vertikálního Fire Ballu.

Rybaření na Buena Vista

Jak velké ryby čekají právě na Vás, je otázkou. Samozřejmě Vám přejeme jen ty největší! Před námi s kolegou z redakce bylo několik intenzivních rybářských dní a především krásného téměř letního počasí. Ihned po první vydatné snídani, které předcházelo jen několik málo hodin zaslouženého spánku, nám René Plzák, jeden ze spolumajitelů, představil svou novou chloubu, kemp Buena Vista, vkusnou a velmi strategicky ležící rybářskou základnu s českou posádkou. A na mnoha místech bylo doslova vidět, že se zde o výborný finální výsledek přičinily především šikovné české ruce. Při kávě na terase jsme dotvořili velmi smělý a náročný plán, ze kterého se nakonec, jak to tak obvykle bývá, některé věci zrealizovat nestihly, ale i tak se nám podařilo dokonale prozkoumat okolí kempu, abychom se Vámi mohli podělit o důležité postřehy a zážitky.

Přijeli jsme lovit naše oblíbené candáty (catch & relase) na nástrahy z měkké gumy. To byl hlavní záměr naší minivýpravy. V druhém plánu byl i lov sumců a trolling, a to ostatní podle času a zbytku sil... Hned první dopoledne jsme vyjeli s Rendou na rychlou obhlídku jeho oblíbených candátích míst a za tři hodiny jsme ve třech lidech ulovili necelých dvacet ryb o velikosti 45-60 cm. Pěkný začátek! Z rybářského pohledu bylo důležité jemné náčiní, tenká pletená šňůra (0,12 mm), správně zvolená gramáž hlavičky (5-7 g) vůči lovené hloubce a především barva i tvar nástrahy. Odpoledne jsme s Pavlem v celkem větrném počasí neúspěšně experimentovali s trollingem (pouze jedna malá ryba) a večer zakončili marným lovem na gumu téměř bez záběru. Bylo zajímavé sledovat, jak člověk platí za nováčkovskou daň a neznalost místa. Další den ráno jsme raději vyrazili opačným směrem. První zastávka se příliš nepovedla. Byli jsme bez záběru a navíc jsme oba několikrát utrhli naše nástrahy. Další pokus jsme se rozhodli realizovat na celkem nenápadném místě, ze kterého se později vyklubalo bezkonkurenčně nejlepší loviště. Tři Pavlovy náhozy na 10cm zelenou gumu Storm Pro Shad znamenaly tři candáty. Já jen nechápavě kroutil hlavou. Ten čtvrtý opět spojený s rybou jsem již psychicky neunesl  a bleskově navlékl stejnou nástrahu. Vzápětí už jsem při dopadu gumy na dno ucítil jemné škubnutí a mohl svou rozervanou rybářskou duši utěšit soubojem s pěkným candátem. Ten den a ona chvíle mě definitivně utvrdily v tom, že na barvě nástrahy rozhodně záleží. Je pravda, že v některých chvílích, pokud barva nebyla skutečně „mimo mísu“, bylo až s podivem, jak ryby dobře reagovaly. Pak se však voda opět zavřela, což otevíralo cestu k experimentování a hledání nějaké „pološílené barvy dne“ ověřeného typu a velikosti nástrahy (většinou Relax Kopyto), která už ale v den následující za podobných podmínek vůbec nefungovala. Odpoledne jsme ještě vyzkoušeli několik jiných míst, ale bez valného úspěchu. Nakonec jsme ale den završili pěkným skóre 32 ks.

Další den odpoledne jsme vyjeli s průvodcem Lukášem zkusit štěstí proti proudu směrem k městečku Chiprana, kde má přehrada už spíše charakter velké řeky. A osud tomu chtěl, že právě v tomto parném odpoledni se mi cestou podařilo ulovit svého prozatím největšího candáta na Ebru. Díky velké náhodě a především díky Lukášovi! V dalších dnech jsme se cíleně zkoušeli více věnovat trollingu a lovu sumců. Paradoxem bylo, že největšího sumce kategorie 180 cm +, kterého jsem po téměř půlhodinovém přetahování pod lodí utrhl, jsem zasekl (tedy po pravdě se spíše sekl sám) na pětku Mepps Aglia Long při vláčení za lodí! V tu chvíli jsme stražili na místní okouny říční. Nakonec jsme ale měli možná více štěstí než rozumu, protože jsme v pozdním odpoledni vytrollovali kvarteto nádherně zbarvených pruhovaných krasavců kolem 40 cm. Úspěšnými nástrahami byly menší wobblery Rapala Clackin´ Minnow v délce 11 cm a Storm ThunderCrank MadFlash v délce 8 cm. Jediná disciplina, kde nám to skutečně přes Rendovu urputnou snahu moc nevyšlo, byl lov sumců. Tady ale Svatý Petr dopřál pěkné úlovky kolegům z kempu, a tak jsme se těšili s nimi. Poslední dny rybolovu bylo již hodně znát, že některá místa jsou již natolik prochytaná, že by místní candáti mohli vést dlouhé semináře na téma nástrahy z měkké gumy. I tak se ale voda ještě několikrát „otevřela“ a my zažívali opojné chvilky při lovu místy krásně modrých naježených strážců pokladu...

Závěrem

Rád bych touto cestou poděkoval Renému Plzákovi za milé pozvání, společné rybaření a kvalitní servis naší rybařící části redakce, Lukáši Damborskému za služby průvodce, dobré rady i výbornou kávu a jeho otci Lubošovi za vzornou péči o naše rozmazlené žaludky. Pobyt na Buena Vista byl velmi příjemný, v přátelské rodinné atmosféře, což je mimo ryb, přívětivého počasí a dobrého jídla velmi podstatný argument proto, abychom se sem brzy vrátili.

ASTOVE ISLAND / na lovu „mistrů destrukce“

Seychely, ležící v západní časti Indického oceánu nedaleko Madagaskaru, se v poslední době stávaj&i ...

DYRØY/ test fyzických možností

Ráno jsme vyrazili na moře, i když obloha nevěstila nic dobrého.