Český Rybář

KAPŘI Z KÁNOE!

/ Cestování / Text: Robin Illner / Foto: autor / Překlad: Ivan Finta

Karavan projížděl po úzké silnici vedoucí středem kaňonu. Po mé pravici padal sráz do hloubky 350 m, na druhé straně se zvedal ohromný skalní masiv. V řece Ardeche se nádherně odrážely okolní skály a já, těsně před setměním, hledal nějaké místo na spaní.

Divočina a prehistorická zvířata

První noc jsem strávil více než 1 000 mil od domova na malém odpočívadle, kde se k nebi tyčila jediná kamenná věž. S kamarádem Jörgem jsme neváhali, vynesli lehátka až na její vrchol a spali pod jasnou oblohou plnou hvězd. Dole v údolí nám k tomu svou tichou píseň zpívala řeka Ardeche (Gorge de la Ardeche), jejíž břehy byly osídleny před více než 35 000 lety. Ve dne jsme se zastavili ve známé jeskyni Chauvet a s úžasem sledovali nejstarší nástěnné malby v Evropě. Před usnutím se pak naší zjitřenou myslí míhaly obrazy prehistorických nosorožců a jeskynních medvědů pobíhajících před mnoha tisíci lety údolím.

Ráno se před našima očima objevil obraz Středozemě z populární trilogie Pán prstenů. S doširoka otevřenýma očima jsme stáli na vrcholu věže a shlíželi do říčního údolí na tu nádheru. A... po chvíli už bylo možné rozeznat i výskoky kaprů nad hladinu. Uneseni krásou okolí jsme pomalu sbalili věci a pustili se dál do údolí. V plánu byla návštěva známého přírodního skalního mostu Pont D'Arc, který vznikl před mnoha tisíci lety tak, že silný proud řeky nenašel jinou cestu pískovcovým masivem a v průběhu staletí do něho vymlel ohromný tunel. Po cestě jsme často stavěli a kochali se výhledy do okolí. Divoké husy a supi kroužili líně po jasné obloze, zatímco u řeky svítily ve sluneční lázní smaragdovou zelení ohromné kameny. Utrhli jsme si několik větviček divokého tymiánu na přípravu večeře a vyrazili k cíli.

Setkání s přáteli

Ten se před námi (v podobě kempu) objevil o několik hodin později. Ještě předtím jsme se zastavili v malebném městečku Pont D'Arc a v místním supermarketu nakoupili potřebné zásoby na několikadenní říční rybářský výlet. Kemp nás stál 9 eur na osobu a po přípravě ležení následovalo několik hodin lenošení a čekání na Tobiase a Reneho, kteří se k výpravě měli připojit později večer. Dost času na plánování expedice, kterou jsme chtěli odstartovat zítra ráno. Nakonec padlo rozhodnutí, že si vyrazíme zaplavat k řece, při této příležitosti prozkoumáme okolí a snad nalezneme nějaké zajímavé prohlubně a jámy s pevným dnem, kde by se místní šupináči mohli krmit. Po odpolední svačince, sestávající z krevet opečených na divokém tymiánu, jsme vyrazili do akce.

Každý z nás si sbalil dva pruty, jednoduchý stojan, malý kufřík s nejnutnějším náčiním, něco k pití a hurá na kapry! Teplota vzduchu byla 28 °C, voda měla 25 °C a my plavali v řece a hledali vhodné místo. Nalezli jsme ho v hlubších partiích a jali se lehce zakrmit. Následovala další rozplavba, tentokrát s trochou partiklu, pelet a boilie Rubby Dubby, kteréžto propriety nakonec skončily na dně řeky. Nedaleko našeho stanoviště se nacházela malá jeskyně, v níž byla teplota 12 °C – ideální pro vychlazení několika piv! Připravili jsme každý dva pruty Radical Old School Bateau, navázali montáže a háčky Radical Wide Gap vel. 4 a 6, se kterými máme pří říčním lovu dobré zkušenosti. Jako nástrahy přišly na řadu rybí pelety a Rubby Dubby boilie, prezentované jednak klasicky na dně, jednak jako montáž Snowman Rig s bílou plovoucí kuličkou. Nakonec jsme se rozhodli přihodit na zvolené místo ještě 1 kg kukuřice a tygřího ořechu.

Když bylo vše hotovo a my usedli na břeh s pivem vychlazeným v přírodní lednici, zazvonil telefon. Tobias vysvětloval, že v okolí Lyonu je hustý provoz s mnoha zácpami, takže dorazí s tříhodinovým zpožděním. Nic překvapivého, cesta přes Lyon bývá problematická velmi často!

Asi o 50 minut později začaly z cívky jednoho z navijáků rychle mizet metry vlasce, což znamenalo jediné – první ryba z řeky Ardeche neodolala předloženým laskominám. O chvilku později se ke břehu podíval menší kapřík, který byl ve vodě vyháknut a puštěn zpět. S Jörgem jsme znovu usedli k prutům a líně sledovali úzkou klikatou cestu, která nás odpoledne dovedla ke kempu. Na té se najednou objevil stříbrný karavan, a dokonce s německou značkou?! O chvíli později bylo jasno – Tobias a Rene si z nás udělali dobrý den, kolem Lyonu prosvištěli v naprosté pohodě a chtěli nás v kempu překvapit. Konečně jsme byli všichni pohromadě!

Ten večer si každý z nás ulovil svého prvního kapra z řeky Ardeche a k tomu i několik bílých ryb. To vše noc před začátkem naší rybářské výpravy na kánoích!

Dobrodružství začíná

V 7 hodin ráno jsme stáli připraveni na břehu řeky u kempu „Les Tunnels“. Podél řeky Ardeche naleznete množství firem, které vám pronajmou plavidla na libovolný počet dnů. Důležité je zakoupit si tzv. bivouac ticket (my tak učinili ve Vallon Pont D'Arc), který stojí 7 eur na osobu/den a opravňuje vás k nočnímu táboření pod širákem na vyznačených místech podél řeky mimo kempy.

Veškeré vybavení jsme tedy zabalili do obligátních sudů, ve kterých zmizela závěsná lůžka, přikrývky, potraviny, nápoje, malé rybářské kufříky, signalizátory, náhradní navijáky a nakonec i vše ostatní. Já ještě přidal malý vařič, hrnec na přípravu pochutin a nepromokavou celtu pro případ deštivého počasí. V horách okolo řeky často přijdou slušné bouřky doprovázené přívalovým deštěm. Kdysi jsem nechal auto na malém parkovišti a po takovém jednom „deštíku“ a následném otevření dveří na mne zevnitř vyteklo pěkných pár litrů vody!

Do kánoí na přívěsném vozíku jsme upevnili kratší pruty (každý dva 3m Radical Old School Bateau), které jsou na přepravu i manipulaci v kánoi ideální. Partiklové návnady, boilie i pelety byly uskladněny do speciálního vaku Radical Bait Bag, který mi celou dobu plavby ležel mezi nohama. S kánoemi na přívěsném vozíku jsme urazili ještě asi 10 km po klikatých cestách nad řekou a nakonec je spustili na vodu v kempu, kde nás nechali několik dnů do našeho návratu parkovat zdarma.

Stará zeď

První den jsme sjeli asi 8 km řeky. Bylo slunečno, takže zastávek na koupání i pozorování kaprů a parem na mělčinách jsme si udělali dost a dost. Na řece Ardeche naleznete šest přehrad, u kterých jsou vybudovány kanály pro vodáky, což je docela legrace. Za časného odpoledne jsme projeli táhlou zatáčku s velkou hloubkou a asi 800 m před námi se objevila další přehradní hráz. Tenhle úsek řeky se mi okamžitě vybavil v paměti a v hlavě mi proběhly úchvatné rybářské vzpomínky. Než jsem své přátele dovedl k úzké staré zdi táhnoucí se pod hladinou od ruin jakéhosi stavení, museli chtě nechtě vyslechnout mou rybářskou story.

Stalo se to před dvaceti lety, mně ubíhal třináctý rok života, když jsem s partou poprvé navštívil tuto řeku. Tehdy mi stačil dvoumetrový laminátový prut a právě u téhle zdi mi bylo souzeno prožít šest dní specifického rybolovu. Jako nástrahu jsem neměl nic jiného než brouky a vlastnoručně ulovené pulce. Po šesti dnech marných pokusů se splávek konečně potopil a já mohl za chvíli hrdě zdvihnout asi 50cm sumce. Od začátku do konce jsem dělal všechno špatně, ale tohle rybaření rozdmýchalo mou rybářskou vášeň a já na tento lov nikdy nezapomněl.

A právě tady během chvíle nastalo velké hemžení. Dva tábory kousek od sebe vyrůstaly před očima, sítě na spaní byly nataženy mezi kmeny křovinatého porostu a partikl, pelety i boilie dopadaly na hladinu asi 30m úseku s hloubkou okolo 4 m. Použili jsme stejné montáže i nástrahy jako včera. Netrvalo dlouho – zrovna když mi při četbě v houpací síti začala padat víčka – a ozval se zvuk hlásiče. Zanedlouho se na podložce zaskvěl dlouhý říční kapr o hmotnosti 9 kg ulovený na boilie Rubby Dubby. Postupně nám tohle místo nadělilo další 3 ryby a dvěma kapry kontrovali i Tobi s Renem, kteří chytali asi 200 m po proudu.

Ledový pramen

Příští ráno jsme vstávali brzy a po vydatné francouzské snídani, sestávající z bagety se sýrem, nás sluneční paprsky zastihly na řece, jejíž tok unášel kánoe dolů po proudu. Takhle časně se kolem vody pohybovalo jen pár lidí, takže jsme si mohli dosyta užít pozorování místní fauny. Úžasné byly především kudlanky, které vzpínaly své přední končetiny k modlitbě téměř na každé větvi. Tohle v mé domovině nemáme! Těsně před polednem jsme projeli zmiňovaný Pond D'Arc, který svým proudem řeka vymlela do skály v průběhu několika tisíciletí. Moc podobných přírodních rarit v Evropě není. V této části dosahuje Ardeche největších hloubek, mnohdy i přes 12 m.

Nedaleko od přírodního mostu je známá prehistorická jeskyně Chauvet a za dalším ohybem řeky ještě několik dalších menších. Udělali jsme si zastávku a jednu z nich prozkoumali. Před vchodem stékal ze skály malý pramínek ledově studené vody. I tady byl ve vodě vidět život – prohánělo se zde několik jelců a jednoho z nich se nám podařilo ulovit. Voda měla pouhých 8 °C a my využili této přírodní ledničky k rychlému ochlazení našich nápojů. V zadní části jeskyně jsme objevili malý průlez, kterým se dalo protáhnout na venkovní skálu. Bylo úžasné skákat z pětimetrové výšky do chladivých vod řeky, samozřejmě po pečlivé kontrole místa dopadu!

Další dvě hodiny jsme pak klouzali po hladině uprostřed rozlehlého kaňonu, jehož skalnaté stěny čněly všude kolem do výšky 300 m. Jak jednou do soutěsky vplujete, není cesty zpět a dalších 20 km pádlujete uprostřed této nádherné scenérie. Asi po 5 km přišla další zastávka, protože jsme v hluboké vodě zahlédli několik proplouvajících kaprů. O několik málo minut později naše pop-upy tiše vklouzly do vody poblíž nic netušících ryb. Za další čtvrthodinu už mezi mými prsty klouzal vlasec uhánějící z cívky navijáku. Desetikilový kapr zhltnul nástrahu a je jasné, že ostatní ryby se při souboji rozutekly na všechny strany.

Ukončili jsme lov a pluli kaňonem dalších 6 km. Naše kánoe nakonec ve 4 hodiny zastavily na místě, kde horolezci zatloukli do stěny několik karabin, které posloužily k uchycení našich závěsných lůžek. V 17.00 hod. už jsme si mohli na břehu potěžkat prvního uloveného kapra. Další na sebe nenechali dlouho čekat, takže o zábavu bylo postaráno a my si před večeří užili rybaření i majestátní klid tohoto místa.

Konec cesty čtyř přátel

Následující den jsme pluli nádhernou nedotčenou krajinou. Ve vodě bylo vidět bobry, na skalách divoké kozy, které se sem zřejmě dostaly odněkud z venkova, a na okolních rostlinách úchvatné XXL housenky lišajů smrtihlavů dosahující délky až 12 cm! Po několika kilometrech následovala zastávka na dalším místě, kde je povoleno táboření (tábořit na tomto úseku řeky můžete jen na vyznačených plochách). Lovu kaprů ale žádné nařízení nebrání, takže po pečlivém výběru hlubšího místa mohla naše skupinka opět nahodit.

Pak ale následoval trochu divočejší úsek řeky s mnoha peřejemi, kde se i zkušený vodák velmi často „udělá“. My jsme tuto adrenalinovou vsuvku zaplatili ztrátou Go Pro kamery a slunečních brýlí! Co naplat, na podobných výletech je třeba počítat se vším! Na skalách v divokých ohybech řeky stojí dodnes zbytky prastarých templářských hradů, ke kterým se dostanete pouze po úzkých strmých chodníčcích.

Pozdě v noci jsme dorazili k jedinému kempu v kaňonu. Je sice nudistický, takže s oblečením byl vstup zakázán, ale pro trochu chleba, sýru a láhev dobrého vína by člověk udělal i víc než to, že na chvíli shodí triko, šortky a slipy!

Zbývaly nám 3 km plavby k místu (Pond de Esprite), kde naposledy vyndáme kánoe z vody. Tam nasedneme na autobus a vrátíme se pro karavany do našeho kempu. Za námi bylo v tuto chvíli 30 km plavby nádherným úsekem řeky Ardeche, který jsme si všichni opravdu užili.

A co přijde dál? Cesta nás povede k „rudému jezeru“ Salagou na jihu Francie, kde se naše čtyřčlenná parta rozdělí, a už nebudeme chytat spolu. Ale to už je další příběh!

Pro vaše bezpečí

• Při plavbě vždy mějte záchrannou vestu.
  • Veškeré věci v lodi pečlivě upevněte. Poplujete peřejemi!
  • Co neupevníte, opatřete nějakou plovoucí proprietou. My jsme to s kamerou a brýlemi neudělali...
  • V lodi neblázněte a zbytečně ji nenaklánějte.
  • Nezapomeňte na opalovací krém.
  • V nudistickém kempu můžete nakoupit, ale je tam draho!
  • Nezapomeňte na provazy k zabezpečení lodi.
  • Dobře upevněte závěsná lůžka – zem je tvrdá a ostrá.
  • Nevyplouvejte v noci.
  • Tábor stavte pouze na povolených místech.

Pár dobrých tipů

• Na cestě z Vallonu se držte ukazatelů „Gorges de la Ardeche“, které vás směrují do údolí (je určitě atraktivnější). GPS vás vede přes hory. Cesta začíná v Pond des Esprite.
  • Na plavbu si stojí za to přivstat. Uvidíte bobry a třeba i divoké kočky.
  • Nezapomeňte, že starobylý kemp u výjezdu z kaňonu je nudistický.
  • Na cestě si můžete nasbírat čerstvé bylinky – hlavně rozmarýn a tymián.
  • Navštivte jeskyni Chauvet.
  • Starobylé město Vallon nenabízí pouze možnost nákupu nebo posezení v restauraci. Je tam i slušná řádka barů.
  • U řeky naleznete spoustu nejrůznějších kempů a pronajímatelů lodí. Nejlepší jsou u Vallonu nebo u Pont de Arc.
  • Kánoe stojí cca 50 eur na dva dny.

Krmení
Rubby Dubby boilie, pelety, tygří ořechy a partikl (k dostání v rybářských obchodech).

Náčiní
● robustnější odolné navijáky (kameny, písek), jako Radical Teaser 680FD
● kratší pruty do 3 m (vhodné pro lov z kánoe) jako Radical Old School Bateau
● těžší olova (230 g)

• silná potažená návazcová šňůra (Radical Kombi-Link nebo Avid Captive Coated Hooklink)
    ● silnější vlasec 0,40 mm (Quantum Salsa)
    ● šokový návazec 0,60 mm (Radical Shockleader)
    ● silné háčky vel. 8–6 (Radical Wide Gap)
  • malý kufřík s dobrými klipy na zavírání
    ● závěsné lůžko.

tel.: 0033-475-880022
www.ardeche-vacance.com
(angličtina, němčina, holandština)

Jediná možnost nákupu v kaňonu
La Plage of the Templiers
Route of the Gorges de l'Ardèche
07150 Vallon-Pont-d'Arc
 France
camping-templiers-ardeche.com
tel.: +33 4 75 04 28 58

Povolení k táboření na vybraných místech
The reservation center of Vallon Pont d'Arc

Place de l'Église
07700 Saint-Martin-d'Ardèche
Tél. : +33 (0) 4 75 98 70 91
nebo přímo na stránkách Gorges de l'Ardèche

Navštivte autora na Facebooku (www.facebook.de/robinillner) nebo na stránkách www.robinillner.de

ASTOVE ISLAND / na lovu „mistrů destrukce“

Seychely, ležící v západní časti Indického oceánu nedaleko Madagaskaru, se v poslední době stávaj&i ...

DYRØY/ test fyzických možností

Ráno jsme vyrazili na moře, i když obloha nevěstila nic dobrého.